Er der forskel på hvor en lp plade er presset?

Kan det ikke være lige meget hvor en plade er lavet? Musikken er da den samme. Er den ik’?

Jo, man kan næppe argumentere for, at musikken er forskellig på en hollandsk, amerikansk eller dansk presset udgave af fx Abbey Road med The Beatles. Men der kan alligevel være store forskelle. Både på selve lyden og dynamikken i pladen. Og på kvaliteten af selve vinylmaterialet.

I dette indlæg vil jeg ridse et par af de væsentligste årsager til, at der er forskel på hvor en plade kommer fra.

Masterbånd

Forskellen på de enkelte plader starter med at vise sig allerede inden pladen bliver presset på fabrikken. Før i tiden, i de gamle analoge dage, blev musikken leveret på et masterbånd (i dag ligger den som regel som filer på en harddisk). Et masterbånd indeholder det færdige og godkendte mix af indspilningerne. Efter dage, uger – sågar måneder i et eller flere indspilningsstudier, så ender man op med den helt færdige version af musikken – den som skal udgives på plade. Så langt så godt.

Masterbåndet er den lydkilde som bruges til at skære en masterplade med, som skal bruges til at presse selve skiverne efter.

Før i tiden, da oplagene var større end i dag, så skulle pladeselskaberne sætte flere fabrikker i sving på samme tid for at levere plader til tiden over store geografiske afstande. Det betød, at man måtte kopiere masterbåndet adskillige gange for at kunne sendes til flere fabrikker. På hver fabrik var der så forskellige folk til at skære vinylmasteren – og her kommer den første og meget væsentlige faktor for hvordan en plade kommer til at lyde.

Skæring – lacquer cut

Skæringen af masteren foretages af en Mastering eller Cutting Engineer, skæremester på dansk. Alt afhængig af hvilket udstyr der benyttes til selve skæringen, har det potentielt set stor indvirkning på det færdige resultat. En skæring er et håndværk, der kræver præcision, erfaring og gode ører.

Presserier

Når skæringen er færdig, skal masteren forvandles til matricer eller stampers, som er de metal-dele der senere skal sidde i pressemaskinen. Fabrikker benytter sjældent nøjagtig de samme pressemaskiner og kvalitetshensyn kan svinge fra land til land og fra fabrik til fabrik. Og endelig kan der være stor forskel på hvilken vinylkvalitet man benytter i fremstillingen. Alt sammen vigtige faktorer der påvirker slutproduktet.

Pladecoveret

Udover det rent lydmæssige og pressetekniske, så er der det rent ydre – selve pladecoveret, hvor der også kan være stor forskel på hvordan kvaliteten føles. Et kraftigt pap-cover, et skinnende og tyndt, gatefold eller enkeltcover, farvekvaliteten og trykeffekter som fx tekstur i pappet eller fremhævelser (embossed) osv. Alt sammen ting som øger forskellen på udgivelser alt efter hvor de kommer fra.

Hvilken udgave skal man så vælge?

Det er lige det gode spørgsmål. Svaret blafrer lidt i vinden og der er sjældent en entydigt svar. Men der er alligevel et par råd som jeg selv bruger når jeg kigger efter plader.

Hvis man finder en tidlig udgave af en plade fremstillet i det land hvor enten kunstneren selv kommer fra eller i det mindste det land hvor pladen oprindelig er masteret, så kan man være nogenlunde sikker på, at pladen lyder godt, eller i det mindste som den var tiltænkt.

Det kan forholde sig anderledes med plader presset i andre lande, udgivet af andre selskaber (på licens) eller på billigere genoptryk årtier efter den oprindelige udgivelse. Grundlaget for enhver plade er selve kilden og den master som pladen er presset ud fra.

Kan det ikke være ligemeget?

Jo da. Og dog.

Vi er selvfølgelig derude hvor de fleste almindelige musiknydere er stået af for længst og er aldeles ligeglade. Men når man først opdager, at der rent faktisk er stor forskel på hvordan plader lyder – bl.a. grundet nogle af de faktorer jeg har nævnt her, så kan man ikke lade være med at lade sig rive med i detaljerne.

Men ja, musikken er da den samme. Men der kan vente store lytteroplevelser i at finde en god presning af en plade. Spørg gerne andre samlere til råds inden du begynder jagten på en særlig udgave. Der findes gode sider på nettet, hvor musikfans diskuterer disse emner.

Og husk på, at der i hele processen fra indspilning til den færdigpressede vinylplade er mennesker indblandet. Det er et håndværk!

Dette indlæg har 1 kommentar

  1. Jens falk

    Jeg oplever at vinylkvaliteten generelt er ringere i dag en i 70’erne og 80 erne.
    Uagtet udgivelsesmand. Jeg har spritny pickup. Rører dårligt pladen ved afspilning. Støver forsigtigt af. Har købt plastcoatede indersleeves. Og alligevel er der skrattelyde efter 2-3 afspilninger af en plade. Det gælder udenlandske såvel som danske plader. Jeg har zappaplader fra start 70”erne. Spillet 1000 gange der lyder bedre end de nye.

    Hvad er jeres kommentar til dette. ?

    Vh Jens Falk

Skriv et svar